Waarom een weggever?
Een van de beste manieren om met potentiele klanten in contact te komen is via e-mail marketing. Maar hoe kom je nu aan zo’n lijst met mail adressen? Vroeger was het eenvoudig om allerlei lijsten te kopen, tegenwoordig is dat gezien de privacy wetgeving een stuk lastiger geworden.
Je zult dus als ondernemer zelf aan de slag moeten om een mailinglijst op te gaan bouwen. Maar hoe dan?
Hoe krijg je namen op je emaillijst?
Je hebt er inmiddels vast wel van gehoord. Dé manier om je e-maillijst te laten groeien is door mensen in te laten schrijven voor een weggever.
Een weggever kan in verschillende vormen worden aangeboden, maar is altijd informatie die waarde bevat voor jouw potentiele klant. Het kan dan gaan om een e-book, een whitepaper, een how-to video, een podcast, en alle originele dingen die je nog meer kunt verzinnen.
Je bied deze weggever dan aan in ruil voor iemands e-mail adres en zo bouw je aan je lijst.
Hoe promoot je een weggever?
Je hebt nu een waanzinnige weggever gemaakt, maar deze komt natuurlijk niet zomaar onder de aandacht van je potentiele klanten, hier moet je echt wel wat voor doen.
Met name in het begin is het lastig om namen op je lijst te krijgen, maar hoe groter je bereik wordt, hoe makkelijker dit wordt.
Zorg er wel altijd voor dat je weggever goed aansluit bij het product dat je aanbied, het is natuurlijk uiteindelijk de bedoeling dat de mensen die je weggever hebben aangevraagd klant bij je worden. Belangrijk is dus om de juiste doelgroep aan te trekken voor je mailinglijst.
Uiteraard loopt de link naar je weggever altijd via een inschrijfformulier. Ze moeten dus eerst hun naam en e-mail adres achterlaten en daarna ontvangen ze jouw weggever.
Dit zijn de manieren om een weggever te promoten
1. Zet de weggever in je e-mail handtekening.
Dit is eigenlijk een heel makkelijke manier om in ieder geval iedereen waar je per mail contact mee hebt op de hoogte te brengen van het bestaan van je weggever. Ook als zijn dit reeds bestaande relaties, je kan alsnog van waarde zijn, of wellicht voor iemand in hun omgeving.
2. Zet in je blog bericht een link naar je weggever
Schrijf een blog dat gerelateerd is aan het onderwerp van je weggever en verwijs in dit blog naar je weggever.
3. Plaats een korte samenvatting met link naar je bericht op je Facebook bedrijfspagina.
Gebruik de optie om een bericht vast te zetten als eerste bericht op je bedrijfspagina, zo zal iedereen die je pagina bezoekt direct deze post zien.
4. Maak een Facebook Live over je weggever
Facebook live’s zijn zeer goed voor je bereik, bovendien geeft het je de mogelijkheid om mensen direct persoonlijk kennis met je te laten maken.
5. Plaats een Post op Facebook met een goeie afbeelding van je weggever.
Maak er even een mooi plaatje van zodat het er ook als een waardevol document uit ziet.
6. Reageer op social media op posts die over het onderwerp gaan en wijs mensen hierin op je weggever.
Zorg dat je aanwezig bent in sociale media groepen waar jouw onderwerk regelmatig naar voren komt. Wordt er dan iets geschreven over het onderwerp waar jouw weggever op aan sluit, plaats dan de link in de reactie. Zorg wel dat je duidelijk maakt dat je mensen wil helpen met je weggever want op ongewenste reclame zitten ze meestal niet te wachten in deze groepen.
7. Zet een pop-up op je website
Op het moment dat bezoekers je website of blogbericht verlaten krijgen ze een pop-up met de reminder om de weggever te downloaden. Het voelt misschien even als ongemakkelijk, maar dit werkt echt goed.
8. Breng het ter sprake om het moment dat je met iemand een gesprek hebt
Stel gewoon aan degene die je voor je hebt voor om de weggever toe te sturen en ze op de mailinglijst te zetten zodat ze regelmatig waardevolle informatie van je kunnen ontvangen.
9. Stuur eens een mail naar alle mensen die je al in je adres boek hebt staan.
Geef aan dat je een waardevol document hebt gemaakt dat ze natuurlijk ook altijd mogen doorsturen als ze nog iemand kennen voor wie het ook waardevol kan zijn.
10. Plaats de link naar je weggever op relevante productpagina’s
Heb jij bepaalde producten of diensten waar deze weggever erg goed bij aansluit, zorg dan dat je ook op deze pagina’s je weggever nog een keer extra onder de aandacht brengt.
11. Vraag mensen die je op een beurs of evenement ontmoet.
Vraag om het mail adres en stuur de weggever met de melding dat je ze zoals besproken op de lijst hebt geplaatst.
12. Zet de link naar de weggever in de footer van je website
Dit is vaak de plek waar mensen toch nog even kijken om bijvoorbeeld te zien waar je bedrijf gevestigd is, een gemiste kans dus om daar niet nog even de weggever te vernoemen.
13. Laat de weggever zien op een opvallende plek op je home-page.
En deze knop mag echt opvallen, dus soms is design daarin juist even niet van belang en moet het juist afwijken van je huisstijl.
14. Gebruik op Instagram een opvallende foto
Instagram draait om beeld, zorg dus dat je hiermee opvalt en plaats daarbij de link naar je weggever.
15. Gebruik op Instagram en LinkedIN een populaire hashtag
Door gebruik te maken van een populaire hashtag zal je bericht eerder opgepakt worden en hopelijk ook gedeeld worden.
16. Plaats de link in je Bio op Instagram
De Bio is de plaats waar je een klikbare link kunt plaatsen op instagram, maak hier gebruik van.
17. Plaats de afbeelding met een link op Pinterest
Pinterest gaat echt alleen om plaatjes, maar je kan hier wel een link naar je weggever achter hangen.
18. Gebruik de opties in je LinkedIn profiel
In je profiel op LinkedIN is het mogelijk om links toe te voegen, plaats hier de link naar je weggever.
19. Maak een artikel op LinkedIN
Schrijf een arikel op LinkedIN gerelateerd aan het onderwerp van je weggever. Dit artikel blijft altijd zichtbaar bovenin je profiel en valt daardoor meer op. In het artikel kun je een link plaatsen naar je weggever.
20. Plaats een Post op LinkedIN
Post de foto van je weggever een schrijf de post gericht aan deze zakelijke gebruikers
21. Gebruik de Call-to-action knop op je zakelijke Facebook pagina
Bovenin je Facebook pagina heb je de mogelijkheid om de knop aan te passen met een link naar je weggever. Maak daarbij gebruik van je omslagfoto en wijs hierin op de knop.
22. Gebruik Facebook advertenties
Promoten van je weggever via Facebook advertenties kan heel effectief zijn, maar alleen als je ook weet welke omzet het je oplevert. Zorg dus eerst dat er zo veel mogelijk mensen door je funnel zijn gegaan en dat je weet wat je conversie is uit de mensen die je weggever gedownload hebt. Alleen dan kun je namelijk het advertentie budget bepalen en zorgen dat het je ook werkelijk wat op gaat leveren.
23. Maak quotes vanuit je weggever
Gebruik opvallende onderwerpen uit je weggever en maak hier een quote van om te plaatsen op je sociale media met de link naar je weggever.
24. Plaats de link in de comments van je eigen bericht.
Sociale media kanalen vinden het niet fijn als je mensen van het platform afhaalt. Je zult dus merken dat een bericht met een link een minder groot bereik heeft dan een bericht zonder link. Het is dus heel belangrijk om zeker niet alleen content te delen met de link naar je weggever, maar meer berichten zonder link. Wat je wel kunt doen is, niet direct na het plaatsen, maar nadat je bericht wat meer bereik en reacties heeft gekregen om de weggever als link in de comments te zetten.
25. Bedenk een poll of wedstrijd rondom je weggever op sociale media
Mensen vinden het leuk om mee te doen aan dit soort dingen, het is uiteindelijk het sociale aspect waarvoor ze zich in eerste instantie op het platform bevinden.