Moet ik gaan adverteren op Facebook, is dat slim in de huidige fase van mijn bedrijf?
Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je jezelf eerst afvragen hoe goed je het op dit moment doet in de opvolging! Het is namelijk pas interessant om te adverteren op Facebook als je zeker weet dat het je ook geld op gaat leveren.
Hieronder ga ik je uitleggen hoe je de juiste keuze kan maken en waar je dus rekening mee moet houden. Of kijk even de video, daarin leg ik uit wat ik precies bedoel.
Hoe weet ik of adverteren op Facebook de juiste keuze is?
Als je facebook adverteren ( of adverteren bij andere online media) wil inzetten, bijvoorbeeld om meer mensen op je mailinglijst te krijgen, of een bepaald gratis event waarvoor je mensen wil laten inschrijven, dan is het belangrijk om te weten wat je conversie is. En dan met name de conversie die volgt op de conversie ná je gratis producten.
Conversie is in feite het aantal genomen acties, waarvan je wilt dat mensen die uitvoeren als ze met je in contact komen. Dus bijvoorbeeld het aantal nieuwsbrief inschrijvingen, het aantal downloads van je ebook, , enz. Maar op het moment dat je besluit om advertenties in te zetten is het ook belangrijk om te weten hoeveel omzet je uiteindelijk uit die inschrijvingen haalt.
Het is namelijk leuk om heel veel inschrijvingen op je e-maillijst te krijgen of voor je gratis event of challange of wat dan ook… maar als je daarna deze mensen niet weet om te zetten naar betalende klanten dan heeft het je uiteindelijk alleen maar geld gekost.
Voordat je dus besluit om te starten met adverteren op Facebook moet je er dus eerst zeker van zijn dat je “online funnel” werkt.
Hoe werkt adverteren op Facebook?
Je betaald voor je Facebook advertentie (afhankelijk van hoe je het instelt) voor het aantal weergave of het aantal keer dat er op je advertentie geklikt wordt.
Het is via Facebook adverteren heel goed mogelijk om een specifieke doelgroep te kiezen. Door de vele mogelijkheden op het gebied van segmenteren is het zeker zo dat je redelijk zeker kan zijn dat de boodschap bij de juiste mensen terecht komt.
Het is dus absoluut interessant om Facebook adverteren in te zetten zodra je de basis goed hebt staan. Uiteraard is het wel belangrijk dat je vooraf checkt of jouw doelgroep ook werkelijk aanwezig is op Facebook ?
Wanneer starten met Facebook adverteren?
Wanneer je kunt gaan starten met Facebook adverteren hangt vooral af van de bewezen resultaten uit je huidige strategie. Het is pas slim om te starten met Facebook adverteren zodra je bewezen hebt dat hetgeen je aan je nieuwe contacten aan gaat bieden ook resultaat op gaat leveren. Het is dus heel verstandig om voordat je gaat adverteren, ruim de tijd te nemen om dit uit te proberen in je huidige netwerk of het netwerk dat je kan opbouwen via organische groei. Er zijn namelijk heel veel mogelijkheden om zonder te adverteren toch te groeien en resultaten te behalen.
Wil je bijvoorbeeld via een email funnel nieuwe klanten binnen halen, ga dan eerst met deze funnel starten zonder aan de voorkant te adverteren. Dit geeft je de mogelijkheid om het hele traject eerst volledig te optimaliseren zodat je ook weet hoeveel omzet je er uit kunt halen.
Waarvoor kun je Facebook adverteren inzetten?
Facebook adverteren kun je voor heel veel verschillende doeleinden inzetten.
- Webinar
- Zet je facebook adverteren in om meer deelnemers te krijgen voor je webinar, zorg dan eerst dat je dit webinar meerdere malen hebt gedaan zonder advertentie kosten. Je kunt dan namelijk eerst ervaren welk percentage dat zich aanmeld werkelijk aanwezig is bij jouw webinar en hoe de ‘up-sell’ verloopt, hoeveel kopende klanten je dus werkelijk haalt uit je webinar. Alleen dan weet je namelijk hoeveel budget je in kunt zetten om je webinar te promoten via advertenties.
- Weggever promoten
- Je kunt Facebook adverteren ook inzetten om meer namen op je emaillijst te krijgen. Door bijvoorbeeld het delen van een ebook, schrijven mensen zich in op je emaillijst en kun je ze daarna via email waardevolle informatie sturen. Het is belangrijk dat je weet hoe goed de e-mail funnel die volgt op jouw ebook converteert. Dus hoeveel mensen die jouw ebook hebben gedownload worden uiteindelijk klant bij je en hoeveel levert dit je op pr klant? Kijk dan niet alleen naar de eerste aankoop, maar ook wat eventuele vervolg aankopen van deze klanten zullen opleveren. Maak dus een inschatting wat deze klant je op gaat leveren nadat ze binnen zijn gekomen via je advertentie.
- Challenge organiseren
- Facebook advertenties kun je ook inzetten voor het organiseren van een challenge. Weer is het dan belangrijk om te weten hoeveel deelnemers van jouw challenge overgaan tot aankoop van jouw producten of diensten.
Er zijn heel veel interessante dingen te bedenken waarvoor je Facebook adverteren in kunt zetten, maar wees er dus altijd eerst zeker van dat je de basis goed hebt staan zodat het je ook gegarandeerd wat op gaat leveren. En dan gaat Facebook adverteren zeker voor je werken en geeft het je de mogelijkheid om een enorme groei door te maken.
Wil je weten hoe goed jouw basis voor elkaar is en of je inderdaad kunt gaan starten met Facebook adverteren? Vraag dan mijn gratis online marketing QuickScan aan. Lees hier hoe het werkt!